Home » HOMEPAGE » 6 tipů, jak se proběhat k runner’s high

6 tipů, jak se proběhat k runner’s high

6 tipů, jak se proběhat k runner’s high

Nejdřív je to běh jako každý jiný. Pak to ale přijde. Najednou zmizí všechna únava, bolest a nepohodlí, nohy dostanou křídla a rozletí se krajinou a mozek zaplaví vlna euforie. Když to zažijete, je to jako droga. Budete chtít běhat znovu a znovu.

Angličtina má pro euforické stavy při běhu název „runner’s high“, čeština vhodným výrazem nedisponuje („běžecké výšiny“ zní dost divně). Jejich příčinou je vylučování dvou důležitých skupin látek: endorfinů a endokanabinoidů.

Endorfiny jsou látky opiátové povahy podobné morfinu, které mají za úkol snižovat pocity bolesti a nepohodlí. Navzdory všeobecnému přesvědčení jsou však zodpovědné pouze za vymizení bolesti a únavy, nikoliv za pocity hlubokého vnitřního klidu a euforie.

Ty mají na svědomí endokanabinoidy, které jsou zase podobné THC z marihuany. Zatímco endorfiny jsou vytvářeny pouze omezeným počtem neuronů, potenciál pro tvorbu endokanabinoidů má prakticky každá buňka v těle, a proto dokážou zasáhnout mnohem rozsáhlejší oblasti mozku.

6 kroků k runner’s high

Někteří běžci zažívají runner’s high pravidelně, jiní se nedočkají nikdy. Následující tipy vám pomohou pravděpodobnost euforických zážitků zvýšit.

1. Správné počasí

Důvod této skutečnosti není znám, statisticky je ale pravděpodobnost dosažení runner’s high vyšší v chladnějším počasí s vyšší vlhkostí vzduchu. Tedy právě teď.

2. Dostatečná délka

Endorfiny se ve větší míře začínají vylučovat po dvou hodinách běhu. Dostatečně dobrý důvod pustit se do objemového tréninku.

3. Správná intenzita

Endorfiny i endokanabinoidy se vylučují jako reakce na fyzické nepohodlí a stres. Vaše tempo tedy sice nesmí být příliš vysoké (to by nepříjemné pocity převážily), ale rozhodně to nesmí být žádná kochací pohodička. Optimum je 75–85 % maximální tepové frekvence. Vhodné je začít zvolna, pak zrychlit, při nástupu únavy mírně zpomalit a pak nechat tělo, aby si samo našlo správnou rychlost.

4. Samota

Euforie se snáze dostaví, běžíte-li jen se svými myšlenkami a pocity. Rušit vás může nejen parťák, ale i telefon či sledování sporttesteru.

5. Dostatek spánku

Pro optimální produkci endokanabinoidů potřebujeme být vyspalí. Optimum je osm hodin denně.

6. Brzká hodina

Brzy ráno je hladina endokanabinoidů až 3x vyšší, k euforii se tedy nejsnáze proběháte za úsvitu.

Text: Blanka Gololobovová | Foto: Shutterstock

Chcete číst dál?