Home » HOMEPAGE » Jaká je nejlepší taktika na maraton?

Jaká je nejlepší taktika na maraton?

Jaká je nejlepší taktika na maraton?

 

Volkswagen Maraton Praha je tady. Závod, který se letos koná 7. května, je pro mnoho běžců vrcholem sezony. Metou, na kterou se dlouho připravovali a teď chtějí ze své tréninkové snahy vytřískat co nejvíc. To ale často vede k chybám. Jakou tedy zvolit taktiku?

Základem taktiky je koncentrovat se prvních 25 km pouze na sebe, svůj rytmus kroku i dechu. Rytmický pohyb šetří energii, pokud tento rytmus vnímáte, šetří ji „dvojnásob“. Vaši soupeři nejsou důležití, podstatné je vaše tělo a propojení mysli s ním. Jste řídící jednotka, velín a na vás záleží, jak se budete cítit na trati, v druhé půlce maratonu i v cíli.

Prvních 5 km je z hlediska výkonu absolutně nedůležitých. Výkon na prvním kilometru je totálně bezvýznamný, tedy pokud ho jdete pomaleji než pomyslný ideál. Pokud je rychlejší, není to dobře, pokud je rychlejší i druhý, vykukuje problém, a pokud i třetí, problém je na cestě a nic neodvrátí pozdější významné problémy. Jaké konkrétně budou, napoví vaše další chování a to, jak dlouho budete přepínat své možnosti. Pokud je budete přepínat do poloviny závodu, konec bude, nebojím se napsat, z hlediska pocitů strašný, z hlediska výkonu zoufalý.

Není nad to prvních několik kilometrů si proběhnout v rámci tempového klidného běhu, nastolit si v nitru rytmus a doladit koncentraci, nechat své tělo dorozcvičit na závodní teplotu, což většině lidí chybí a kolikrát to nelze ani vzhledem k logistice velkých maratonů provést (úschova bagáže, najít svůj koridor a zařadit se do něj apod.).

Radši pomaleji

Chtěl bych vás tedy v rámci taktiky upozornit hlavně na to, co je alfou omegou toho, abyste prodali to, co jste natrénovali, a zároveň měli ze sebe dobrý pocit, v cíli se cítili lépe. Jde o to, co píši každému svému svěřenci před jakýmkoliv závodem a v naší tréninkové skupině je to již otřepaná věta: Pohlídej začátek. V závodě na 10 km první kilometr, v maratonu ale v první fázi i hodně prvních 5 km, a pokud se vám hůře odhaduje, na co máte, pak byste měli být velmi obezřetní do 25 km. Pak již lze říci, že budete vědět svým citem a s určitostí, co máte běžet.

Další naše otřepaná věta zní: Nenech se strhnout davem. Na kratších závodech přepaluje své ideální tempo asi 90 % lidí, u maratonu je to číslo nižší, protože lidé mají k této trati větší respekt, ale toto číslo výrazně stoupá s lepší výkonností…

Text: Pavel | Foto: Shutterstock

Autor je úspěšný závodník a trenér, který nabízí on-line tréninky běžcům všech výkonnostních úrovní.
Více najdete na Tajemstvi-maratonu.cz nebo na e-mailu korzarek@seznam.cz.

Chcete číst dál?