Home » HOMEPAGE » Ten pravý čas na laktátovou křivku

Ten pravý čas na laktátovou křivku

Ten pravý čas na laktátovou křivku

Ty důležité závody už máte odběhány, dost možná se ke konci blíží i přechodné období, které jste si naordinovali, a vyhlížíte novou sezonu a výzvy. Aby se vám jich podařilo dosáhnout co nejefektivněji, vyplatí se podstoupit vyšetření laktátové křivky.

Nejde přitom o žádný přepych vrcholových sportovců či pokročilých běžců, naopak – začátečníkům, i těm, kteří chtějí zhubnout nebo nabrat kondici, může být velmi cenným pomocníkem.

„Začátečníkům může vyšetření pomoci předejít jejich přetěžování, ke kterému mají často tendenci,“ říká Aleš Tvrzník z pražského centra Vital, kde vyšetření spolu s tréninkovým poradenstvím nabízejí. Najdete jej ale i v každém větším městě.

A proč nastává vhodné období právě teď? „Na začátku přípravného období je vyšetření důležité pro nastavení správné intenzity tréninku – například tempa, rychlosti, tepové frekvence a nově třeba i výkonu – pro nabíhání objemů,“ vysvětluje Tvrzník. Obecná vytrvalost je velmi důležitým základem celoroční výkonnosti zdatnějších běžců, ale i kondice u hobíků. „Každopádně je vhodné se zhruba deset dnů rozběhat a pak teprve jít na test. Ne tedy hned po skončení přechodného období, kdy by byly výsledky zkreslené delší přestávkou,“ dodává.

Samozřejmě můžete běhat i bez vyšetření, ale na něm se díky souvztažnosti vašich tepů k určitému tempu detailně dozvíte, jak rychle běhat pro to, abyste dosáhli svých cílů, ať už jsou jakékoliv. Řada lidí má tendenci běhat rychleji, než je žádoucí.

Nově laktát a EKG společně

Jak často vyšetření absolvovat, záleží na výkonnosti a ambicích každého. „Řada běžců chodí dvakrát ročně: na začátku přípravného období a na jaře. Buď v jeho úvodu kvůli nastavení intenzit pro rychlejší tréninky, nebo těsně před zahájením závodní sezony. Z výsledků jsme schopni poměrně přesně určit, zda byl trénink efektivní, a dokonce i v jakém tempu je člověk schopen závod běžet,“ vysvětluje odborník.

Ve Vitalu vám nově od listopadu spolu s laktátovou křivkou změří i zátěžové EKG, což je cenná prevence rizika srdečního kolapsu. „Díky nejmodernější bezdrátové technologii jsme schopni EKG změřit i při běhu na běžeckém trenažéru, kde se to doposud dělalo jen výjimečně,“ dodává Tvrzník s tím, že obě služby měření se nabízejí i samostatně.

Jak to funguje?

Vyšetření laktátové křivky probíhá na běžeckém trenažéru. Zatížení (tempo) se postupně zvyšuje, zpravidla absolvujete 4 až 6 intervalů po 4 minutách. Pokaždé je zaznamenána vaše tepová frekvence a hodnota krevního laktátu z krve odebrané z ušního lalůčku. Z těchto hodnot vznikne laktátová křivka.

Text: Eva Fryšarová | Foto: Shutterstock

 

Chcete číst dál?