6 dravců na trhu. Doženou tradiční značky?

6 dravců na trhu. Doženou tradiční značky?

Některé značky běžeckých bot zná každý a na tréninkových i závodních okruzích je vídáme neustále. Pak jsou ale takové, které zahlídneme jen zřídka, a přitom si s těmi populárními kvalitou rozhodně nezadají. Připravili jsme pro vás přehled několika z nich.

Brooks: Run Happy!

Někdy okolo roku 2008 jsem sháněla běžecké boty. Výběr dámských neutrálních modelů byl tehdy dost omezený a já propadala zoufalství, protože mi nic nesedělo. Nakonec mi prodavač v Triexpertu nesměle nabídl mně zcela neznámou americkou značku Brooks. Kromě toho, že byla právě ve slevě, což potěšilo, jsem tehdy odcházela s pocitem, že jsem našla dokonalou botu. Když dosloužila, vrátila jsem se s odhodláním pořídit si to samé. Jenže ouha – Brooksy se přestaly do ČR dovážet.

Co rozhoduje o úspěchu?
» 
Čeští běžci jsou poměrně konzervativní a ze všeho nejraději kupují inovované modely řad, které se jim už osvědčily. Stabilní pozici si proto na našem trhu udržují značky, které na něj vstoupily dlouho před začátkem běžeckého boomu: zejména adidas, Nike, Salomon, Asics či Mizuno.
» Neplatí to ovšem stoprocentně, protože dobrá propagace dokáže zázraky. A nejde přitom pouze o objem peněz investovaných do reklamy, ale i o dobré nápady a systematickou práci firem, které příslušné značky na našem trhu zastupují.
» Najdeme proto i značky, které jsou u nás jen krátce, a přesto si mezi českými běžci dokázaly vybudovat skvělou pozici (například Inov-8 či Salming), stejně jako ty tradiční a známé, které ze zdejších běžeckých tratí prakticky vymizely (Puma, Reebok).

Před několika lety se Brooksy, jejichž slogan zní „Run Happy“, do našich krajů vrátily, a to právě zásluhou Triexpertu. Na nohou českých běžců je však stále můžeme vidět jen minimálně. Přitom na západ od našich hranic se tato značka, jejíž historie je dlouhá celých 101 let, řadí k těm nejprodávanějším. Navíc jde o významného inovátora; byl to ostatně právě Brooks, kdo koncem 70. let přišel jako první s novinkou v podobě stabilní boty s podporou pronace, z novinek poslední doby lze pak zmínit „inteligentní“ pěnu podešve, která umí měnit své vlastnosti v závislosti na povaze běhu, či ekologický materiál, jenž se v přírodě během 20 let zcela rozloží. O lecčems určitě svědčí i fakt, že ambasadorem značky je legendární americký ultramaratonec Scott Jurek

Saucony: nadějný návrat po letech

O této značce by šlo napsat prakticky to samé přes kopírák. Na sklonku první dekády tohoto století se už na našem trhu objevila a rychle si mezi běžci začínala budovat poměrně slušné jméno, aby z něj vzápětí stejně rychle zmizela. V současnosti se ale do ČR i na Slovensko vrací, takže budeme s napětím sledovat, jak si povede.

Šance má přitom poměrně slušné. Jde totiž o nejstarší běžeckou značku na světě – založena byla již roku 1898. Její modely se vyznačují precizním tlumením a vysokou měrou pohodlí a kvality, v zahraničí se pravidelně umisťují na předních místech žebříčků nejprodávanějších běžeckých bot a sbírají nejrůznější ocenění.

Saucony se vyznačují i řadou zajímavých inovací: z posledních let můžeme jmenovat například responzibilní tlumení pomocí materiálu Everun, který umí do následného odrazu vrátit až 80 % dopadové energie.

Hoka One One: Minimalismus? Maximalismus!

Tato francouzská značka, jejíž název v maorštině znamená „létat nad zemí“, je naopak poměrně mladá. V době největšího boomu minimalistické obuvi přišla na trh s technologií a filozofií zcela opačnou. To stálo jistě mnoho odvahy, ale tento riskantní krok se dokonale vyplatil a v současnosti Hoky platí za lídra mezi tzv. maximalistickou běžeckou obuví. Již na první pohled je patrná odlišnost od bot jiných značek, a to především díky vysoké podešvi, která spolu s nápaditým designem dává Hokám punc výjimečnosti.

Madere-Aurelien-Collet-7858Modely Hoka One One zatřásly běžeckým světem a v krátké době získaly oblibu jak mezi hobíky, tak i profesionálními atlety. Nejčastěji je značka spojována s horskými běhy a ultratraily, v její nabídce jsou však plnohodnotně zastoupeny i silniční modely. Za poslední dva roky značka dokázala posbírat celkem 24 prestižních ocenění, což svědčí o jejích kvalitách.

Skora: bosá noha je dokonalá

SKORA_FW13_FORM, mens, single_79„Nehledáme funkce, které je k běžeckým botám možné přidat, ale ty, které je možné odstranit.“ Tak by se dala shrnout filozofie mladé americké minimalistické značky Skora. Nejlepší bota je pro ni zkrátka ta, která umožňuje běhat přirozeně.

Značka vznikla vlastně z nouze. Její tvůrce David Sypniewski si totiž vážně poranil iliotibiální trakt a po osmnácti měsících rehabilitace začal marně hledat obuv, která by mu znovu umožnila běhat. Nakonec dospěl k názoru, že pokud chce botu, která by mu dovolila prožívat radost z běhu, musí si ji udělat sám. A protože si uvědomil, že nejméně bolesti cítí při běhu naboso, vydal se cestou minimalismu.

Nicméně trvalo ještě dvanáct let, než byl s výsledkem spokojen a na trh vstoupila značka Skora. V nabídce přitom nemá jen pravověrné barefoot modely, ale i ty s určitou, byť nízkou mírou tlumení. Do ČR vstupuje právě nyní, k dostání bude na webu Prstove-boty.cz.

Icebug: hlavně neuklouznout

Švédská značka obuvi s typickým broukem ve znaku byla založena v roce 2001. Její tvůrce štvalo neustálé dilema, zda se i v nepříznivém počasí věnovat oblíbeným outdoorovým aktivitám, nebo raději neriskovat uklouznutí. Chtěli být aktivní po celý rok, a proto se rozhodli vyvinout boty pro běh i chůzi na kluzkém povrchu.

Maximálního pocitu bezpečí dosahují pomocí speciální pryžové směsi podešve, která zvyšuje přilnavost na mokrém povrchu, inteligentních hřebů, které se přizpůsobí povrchu, ale třeba i pomocí úchytů na led.

Kromě klasických trailových běžeckých bot najdete v nabídce značky i boty na swimrun, což je extrémní sport kombinující běh a plavání, populární zejména ve Skandinávii, Irsku či Švýcarsku. Vzdálenosti jsou při něm spíše ultramaratonské, například švýcarský Engadin Swimrun měří 53,3 km, přičemž 47,5 km připadá na běh v náročném vysokohorském terénu a 5,8 km na celkem šest plaveckých úseků v ledových horských jezerech. Závodníci tak celou trasu absolvují v neoprenu a speciálních běžeckých botách minimalizujících odpor vody při plavání.

Zoot: prověřeno Ironmanem

Zařazovat Zooty mezi neznámé boty je možná trochu nespravedlivé. Tato značka se totiž původně zabývala především výrobou triatlonového vybavení a mezi triatlety má vybudovanou poměrně slušnou pozici. Mezi pravověrnými běžci ji však zatím obouvá jen málokdo.

Značku založila v roce 1983 Chrystal Nylinová, obyvatelka havajské Kony, kde se zrodil legendární Ironman. Původně se zabývala vývojem triatlonového oblečení, které mělo být nejen maximálně funkční, ale rovněž mělo umožnit absolvovat celý triatlon bez převlékání. S růstem firmy přibyly také triatlonové boty, neopreny a další vybavení a postupně také obuv čistě běžecká.

Všechny uvedené značky jsou k dostání i v Česku a všechny se také objeví ve velkém testu jarních novinek, který tradičně připravujeme do dubnového čísla RUNu. Vyzkoušíte některou z nich i vy?

Text: Blanka Gololobovová | Foto: archiv výrobců