Home » Hlavní » VÝŽIVA » Energie » Jak kofein přelstí běžcovu mysl

Jak kofein přelstí běžcovu mysl

Jak kofein přelstí běžcovu mysl

Je jedno, jestli si dáte před tréninkem či závodem kávu, zelený čaj, kapsli guarany nebo do sebe v průběhu maratonu natlačíte gel s kofeinem. Ve všech těchto případech vám právě obsažený kofein může napomoci k lepším výkonům.

Kofein se velice rychle vstřebává z žaludku do krevního oběhu, takže jeho účinky můžeme pocítit velice rychle. Působí přitom nejen jako celkový stimulant, ale má i další zajímavé účinky:

» Zvyšuje koncentraci volných mastných kyselin v krvi, takže šetří zásoby glykogenu. Když cyklisté dostali hodinu před testem jízdy do vyčerpání 330 mg kofeinu, zlepšily se jejich výsledky v průměru o 15 minut.

» Způsobí, že určitou námahu vnímáme pocitově jako nižší. Zkušení běžci „nadopovaní“ kofeinem například v jedné studii běželi na pásu tempem 6 minut na míli (4 min/km), ale když měli dané tempo odhadnout, uváděli v průměru 7 minut na míli (4:20/km).

Text: Jana Lukášová | Foto: Shutterstock

Chcete číst dál?