Home » Hlavní » VÝŽIVA » Energie » Proč by si běžci měli dát dýni

Proč by si běžci měli dát dýni

Proč by si běžci měli dát dýni

S rostoucí popularitou Halloweenu se do našich domácností vrátily i dýně coby součást dekorací. Do našich kuchyní se však tato zelenina vrací o poznání pomaleji, což je velká škoda.

Proč by si běžci měli dát dýni

V běžeckém jídelníčku by se měly dýně objevovat zejména proto, že jde o skvělý zdroj antioxidantů. Zvláště žluté a oranžové druhy jsou bohaté nejen na betakaroten (velmi silný antioxidant s protirakovinnými účinky), ale i na lutein a zeaxantin, což jsou antioxidanty s výraznou ochrannou funkcí pro náš zrak. Dužina všech druhů dýní je rovněž bohatá na draslík. Výživovou bombu představují dýňová semena, která obsahují nenasycené mastné kyseliny, zinek, hořčík, vápník a další minerály.

Z Japonska na české zahrádky

Nejoblíbenější dýni českých kuchyní představuje původem japonská dýně Hokkaido. Kromě toho, že obsahuje živiny a má výraznou nasládlou chuť, je skvělá i proto, že se konzumuje se slupkou, takže odpadá zdlouhavé loupání (odstraní se jen část se semeny).

Opražená dýňová semínka
» Na mírném ohni opražte na několika kapkách oleje (nejlépe slunečnicového či olivového) semínka, mírně osolte nebo lehce pokropte slanou vodou. Poté rozložte na plech a při teplotě asi 130 °C v troubě vysušte. Opražená dýňová semínka jsou typickou arabskou pochoutkou k čaji. Ideální zdravé „zobání“ vytvoříte přidáním dalších druhů semen (slunečnicová semínka, lněná semínka, sezam), ořechů či sušeného ovoce.

Velmi chutná a přitom jednoduchá je polévka: Střední dýni Hokkaido nakrájíme na kostky, které restujeme spolu se dvěma pokrájenými cibulemi na másle nebo olivovém oleji. Pak zalijeme litrem masového nebo zeleninového vývaru, osolíme, opepříme a vaříme do změknutí (minimálně 30 minut). Nakonec rozmixujeme a dochutíme smetanou.

Dýni Hokkaido lze rovněž dusit s cibulí, smažit v těstíčku anebo ji potřít olivovým olejem s česnekem a péct v troubě.

Tajemství dýně

Dýňová semínka jsou bohatá především na zinek a vitamin E, který chrání buňky lidského těla před volnými radikály a je důležitý pro zdraví kůže, vlasů a nehtů. Semena navíc obsahují i vitaminy A, D, vitaminy skupiny B a minerály jako draslík, selen, fosfor, železo, vápník, hořčík. Jsou cenným zdrojem důležitých nenasycených mastných kyselin, zejména vzácných omega-3. Ty snižují hladinu cholesterolu v krvi, vysoký tlak a riziko infarktu i mrtvice. Aminokyselina L-tryptophan v semínkách působí proti depresím, stresu a bolestem.

Coby skvělý zdroj bílkovin a vlákniny můžete semínka dýní přidat do salátů, teplých zeleninových jídel, ranního müsli s jogurtem nebo jimi obohatit svůj oblíbený moučník. Opražená dýňová semínka poslouží jako zdravá křupavá svačinka, kterou můžete mít vždy snadno po ruce pro případ, že vás na vás „přijde mlsná“.

Text: Jana Lukášová | Foto: Shutterstock

Chcete číst dál?