Home » HOMEPAGE » Jak se vyhnout puchýřům?

Jak se vyhnout puchýřům?

Jak se vyhnout puchýřům?

Sice jsou tak malé, že je ani nepovažujeme za zranění, přesto nás mohou velké či špatně ošetřené puchýře vyřadit z tréninku na pěkně dlouhou dobu. Jak se jim nejlépe vyhnout?

Puchýře nevznikají jen třením boty a ponožky o pokožku, ale i v případě, že se těsná bota spolu s ponožkou přilepí na pokožku v místě, kde je blízko pod kůží kost, o kterou se pak měkké tkáně při pohybu zraňují. To vede ke vzniku mikroskopických trhlinek, které se naplní tekutinou a puchýř je na světě.

Padnoucí bota je základ
Příliš malá obuv zvýší riziko puchýřů na patě a ze stran chodidla, příliš velká zase ohrozí plosky, protože se v ní bude noha pohybovat. Hodně odpružená bota sice může pomoci ochránit chodidla, na druhou stranu je ale tužší, takže může třeba odřít paty, když chcete zrychlit, a tedy běžet více přes špičku. V případě odchylky došlapu nebo defektu chodidla (výrůstky apod.) pomohou vložky na míru.

Plandavé ponožky patří do koše
„Varhánky“ uvnitř boty výrazně zvyšují tření a totéž platí i pro vlhkost. Volte tedy funkční ponožky určené pro běh, tj. zesílené v nejvíce namáhaných místech. Tření můžete snížit také namazáním ohrožených míst vazelínou nebo preventivním přelepením náplastí či ještě lépe kineziotejpem.

Propichovat, nebo nepropichovat?
V podstatě nelze říci, který přístup jej lepší. Pokud k propíchnutí přistoupíme, nejprve místo potřeme dezinfekcí, použijeme jehlu opálenou nad plamenem a bílou nit (barviva mohou působit dráždivě). Jehlu protáhneme puchýřem a nit ponecháme vevnitř, aby po ní mohla tekutina vytékat. Dezinfekci použijeme i v případě, že došlo ke stržení puchýře. Pokud se rozhodneme nepropichovat, pak pouze puchýř přelepíme speciální náplastí na puchýře. V každém případě kontrolujeme, jestli se dovnitř nedostala infekce.

Dejte si pauzu
K tréninku se vraťte vždy až v okamžiku, kdy je puchýř zhojen. V opačném případě budete mít tendenci místo šetřit, takže změníte biomechaniku pohybu a zvýšíte riziko přetížení pohybového aparátu.

Text: Blanka Gololobovová | Foto: Shutterstock

Chcete číst dál?


%d blogerům se to líbí: