Home » HOMEPAGE » Přátelské bakterie zlepšují imunitu

Přátelské bakterie zlepšují imunitu

Přátelské bakterie zlepšují imunitu

Které živé organismy jsou člověku nejprospěšnější? Zlatou medaili tady udělíme asi stěží, do první desítky by se však zcela jistě dostaly i „přátelské“ střevní bakterie.

Probiotiky nazýváme bakterie, které ve střevech vytvářejí příznivé prostředí a zabíjejí patogenní mikroorganismy. Díky tomu zvyšují obranyschopnost sliznic nejen v samotných střevech, ale i v dýchacím systému či jinde v těle. Setkat se můžeme i s termínem „prebiotika“ – to jsou zase nestravitelné složky stravy (např. vláknina a oligosacharidy), které ve střevech vytvářejí ideální „substrát“ pro růst probiotických bakterií.

Pozitivní vliv probiotik na imunitu byl přitom prokázán i u elitních běžců, jimž „přátelé ze světa bakterií“ pomohli snížit výskyt respiračních onemocnění. U maratonců navíc vedla konzumace probiotik tři měsíce před závodem k nižšímu výskytu trávicích obtíží, a dokonce byl zaznamenán i pozitivní vliv probiotik na hladinu cholesterolu.

Projdou, nebo neprojdou?
Výrobci doplňků stravy často tvrdí, že nemá smysl konzumovat probiotika v běžných potravinách, protože obsažené bakterie nepřežijí průchod kyselým prostředím žaludku a do střev se vůbec nedostanou. Ve skutečnosti jich ale část vždy přežije, chce to příslušné potraviny konzumovat ve vyšším množství a pravidelně. Zdaleka přitom nejde jen o jogurty a kefíry s obsahem živých jogurtových kultur, stejnou službu prokáží i fermentované potraviny, například kysané zelí, miso či tempeh. Skvělým zdrojem probiotik je i nakládaná zelenina – pickles.

Další možnou variantu představují doplňky stravy. Ty vybírejte podle následujících kritérií:
1. Měly by obsahovat alespoň 1 miliardu jednotek CFU v každé dávce.
2. Měly by kombinovat oba prospěšné bakteriální kmeny, tedy Lactobacillus a Bifidobacterium.

Text: Jana Lukášová / Foto: Shutterstock


%d blogerům se to líbí: