Home » HOMEPAGE » Závratě, bolest hlavy… Co je po běhu ještě normální?

Závratě, bolest hlavy… Co je po běhu ještě normální?

Závratě, bolest hlavy… Co je po běhu ještě normální?

Po doběhu běžně býváme unavení, udýchaní, šťastní či zklamaní. Pak jsou tu ale další pocity, které obvykle za úplně normální nepovažujeme. Mají nás znepokojovat?

Závratě: po závodě nevadí

Při běhu vyšší intenzitou se rozšiřují cévy ve svalech a zároveň stoupá tepová frekvence i krevní tlak. Když se pak náhle zastavíme, tlak i tepovka brzy klesnou, ale cévy zůstanou rozšířené o něco déle. V horní části těla se proto krve nedostává, což se může projevit motáním hlavy.

Citlivějším osobám se to často stává po závodě, kdy z vysoké intenzity v cíli náhle zcela zastaví. Tento stav není ohrožující a obvykle brzy přejde. Při běhu v mírném tempu by se vám to však stávat nemělo.

Bolest hlavy: málo solí nebo cukru

Bolesti hlavy po doběhu nebo dokonce v průběhu tréninku úplně normální nejsou. Zvláště v horkém počasí mohou být způsobeny vysokým úbytkem minerálů nebo dehydratací a měly by přejít, pokud soli a tekutiny doplníme. Příčinou může být i nízká hladina krevního cukru – tady pomůže nevybíhat nalačno a po doběhu rychle sacharidy doplnit.

Při špatné technice běhu může hrát roli zvýšené napětí svalů krku a někdy mohou být důvodem i podobné procesy, jaké vedou ke vzniku migrény, tedy zvýšený průtok krve mozkovými cévami. Pokud se ale bolesti opakují, je namístě navštívit lékaře.

Deprese: něco je špatně

Vytrvalostní zátěž má protidepresivní účinky díky vylučování chemikálií, které mají na náš mozek euforizující účinky. Proto se také po běhu obvykle cítíme lépe než před ním.

Pravda, po těžkém tréninku může fyzickou únavu doprovázet i ta psychická a po nepovedeném závodě zase můžeme cítit zklamání či beznaděj. Pocity skleslosti bez zjevné příčiny by se však dostavovat neměly a mohou být známkou, že něco není v pořádku – o to více, pokud se dostaví po běhu mírnější intenzity. Může to být známka propukající nemoci, ale i první varovný příznak přetrénování. Vhodný je proto odpočinek, a jestliže se projevy zhoršují, zvažte návštěvu odborníka.

Text: Jana Lukášová | Foto: Stefan Holm / Shutterstock.com


%d blogerům se to líbí: