Káva nedoceněný přírodní lék

Káva nedoceněný přírodní lék

Dlouhá léta se u nás traduje spousta mýtů a nepravd o kávě a jejich účincích. U nás jsou tyto mýty podpořeny špatnými osobními zkušenostmi, danými špatnou kávovou kulturou.

Mýtus 1. Po kávě neusnu

Setkáváme se s tím názorem často. Vznikl díky tomu, že kávu pijeme hlavě po ránu, aby nás nabudila. Jenže realita je trošku jiná. Pokud si dáte kávu těsně před spaním, může mít na někoho dokonce přesně opačné účinky. Některé látky obsažené v kávě například zklidňují žaludek  a to může pomoct k daleko lepšímu usínání. Pokud máte strach z kofeinu a jeho nabuzujících účinků, tak ten začne působit nejdříve po 20 minutách, a to už budete v klidu spát. Záleží samozřejmě také na množství kofeinu

Mýtus 2. Káva škodí srdci

Opět je zaklínadlem kofein. Ten podporuje funkci srdce a krátkodobě zvyšuje tep. To může být pro někoho se srdečními problémy komplikací a měl by se poradit s lékařem. Pro všechny ostatní je tento stav ideálním způsobem, jak zajistit lepší funkci srdce. Je prokázáno, že pití kávy snižuje rizika srdečních onemocnění. Rizikovější než káva je i zelený čaj, přesto se nikdo nesnaží zpochybnit jeho léčivé účinky.

Mýtus 3. Espresso je příliš silné

Mýtus, který je postaven na typické vůni a chuti espressa. To má totiž ze všech příprav kávy nejvýraznější vůni a chuť. Mnozí také poukazují na tlak, kterým se espresso extrahuje a odkazují tak na vyšší obsah kofeinu. Jenže kofein se neextrahuje tlakem, ale dobou působení vody. Z kávy se začíná luhovat až po více než 25 sekundách, a to je ten okamžik, kdy se pravé espresso přestává luhovat. Obsah kofeinu v espressu je tak výrazně nižší, než v jinak připravené kávě.

Pití kávy snižuje riziko sebevražd až o 50%

Oproti mýtům, kvůli kterým mnozí odmítají užívání kávy je tady také několik důvodů, proč kávu pít a jak pomáhá:

Větší psychická pohoda

Vůně kávy a látky v kávě obsažené pomáhají k dosažení větší psychické pohody. Lidé, kteří kávu pijí jsou vyrovnanější a je u nich menší riziko sebevražd. Můžete si to i vyzkoušet, přineste do místnosti šálek vonící kávy a uvidíte, jak se většině lidí v okolí rozzáří oči a na tváři se jim objeví úsměv

Menší riziko Parkinsonovy choroby

Působení kávy na psychiku a na mozek obecně je prokázáno také studiemi. Jedna z nich studovala vliv pití kávy na riziko vzniku a omezení příznaků Parkinsonovy choroby. Lidé pijící kávu měli méně příznaků a bylo u nich nižší riziko propuknutí nemoci.

Menší riziko diabetu

Mnozí milovníci kávy ze strachu omezují počet šálku kávy, kterou vypijí. Jenže některé pozitivní účinky kávy se projevují až po několika šálcích denně. Pravidelné pití více než 4 šálků kávy snižuje riziko vzniku Diabete II typu o 30% až 50%.

Snížení rizika rakoviny

Káva je jedním z největších zdrojů antioxidantů, a tak se nelze divit, že se ukazuje, že pravidelné pití kávy může výrazně snižovat riziko propuknutí rakoviny. Káva samozřejmě není zázračný lék na rakovinu, ale proč se nepokusit tímto příjemným způsobem alespoň nesnížit riziko jejího vzniku?

Lepší výkon při běhu

Asi už jste o tom slyšeli, někteří sportovci těsně před výkonem vypijí několik šálků silné kávy a pak vyrazí na trať. Kofein totiž vyplaví do těla adrenalin, navíc zlepší koordinaci. Sportovec tak dokáže efektivněji využít svou sílu méně cítí bolest a pomaleji se unaví. To je ale účinek krátkodobý. Káva ale působí dlouhodobě. Antioxidanty příznivě působí na regeneraci a podpora funkce srdce se dlouhodobě projeví v jeho lepší funkci při výkonu.

Lepší regenerace

Antioxidanty v kávě, ale také působení na psychiku vede k lepší a rychlejší regeneraci těla po výkonu. S nadsázkou se tak dá říct, že šálek kávy po závodě je jako malá masáž.

To je jen malý výběr z prokázaných pozitivních účinků kávy, jenže téměř všechny pozitivní vlastnosti se dají suverénně zničit velice rychle špatnou přípravou, nebo použitím nekvalitní kávy.

Arabika nebo robusta

U nás je oblíbená tradice pití robusty. Káva Standard, která se u nás po léta pila, je vlastně absolutním odpadem. Ta káva, která zbyla z robusty, používané všude jinde, se dostala k nám a extrémně dlouhým pražením se z ní udělala oblíbená „standardka.“

Druhým extrémem jsou milovníci kávy, kteří pijí zásadně jen 100% Arabiku. Bez toho, aby ji vůbec vyzkoušeli zatracují jakoukoliv kávu, byť jen s příměsí robusty. Ani toto není ta správná cesta.

I v kávě označené arabika může být příměs robusty

Robusta je sice spojována s nízkou kvalitou a méně vytříbenou chutí i ta má však své kouzlo. Navíc obsahuje mnohem více kofeinu než arabika, je tedy vhodnější pro větší nabuzení a zlepšení výkonu.

Arabika oproti tomu obsahuje více antioxidantů a méně tříslovin které proti pozitivním látkám v kávě působí. Její chuť je však složitější a ne každému tak musí chutnat.

V Itálii jsou oblíbené kávy v různých poměrech arabiky a robusty, pokud je obsah robusty do 10% mohou být stále označeny jako 100% arabika.

I tu nejlepší kávu z nejlepší plantáže jde snadno zničit na tisíc způsobů, ať již při pražení nebo při finální přípravě. Osobně se maximálně vyhýbám kávám se supermarketů. Zejména pokud se chystám připravit si kvalitní espresso. Malé prověřené pražírny nabízejí stovky druhů kávy upražené tak, aby se co nejlépe rozvinula jejich přirozená chuť. Pokud ale nechcete riskovat, je možné koupit kávu i v supermarketu, výběru ale věnujte čas. Dávejte přednost kávě zrnkové, balené v sáčcích s malým ventilkem, který pomáhá udržet kávě aroma, ale zajistí, že se sáček nenafoukne a nepraskne.

Při samotné přípravě zapomeňte na českého turka. Sedlina nesmí ve výsledném nápoji zůstat. Příliš dlouhé luhování uvolní do kávy třísloviny a látky které potlačí přirozenou chuť a zničí velkou část pozitivních účinných látek.

Nemáte-li doma kvalitní stroj a mlýnek na espresso, zvolte raději některý z alternativních postupů přípravy:

French press

Příprava se shoduje s českým turkem. Pouze po zalití se veškerá sedlina stlačí a není tak přímo ve vodě kterou pijeme. Nejlepší je ji vypit do 10 minut, nebo přelít po této době přelít do hrnečku, aby se dále káva neextrahovala. Obsah kofeinu je ze všech příprav nejvyšší. Tahle káva je nejlepší alternativou pro tradiční vyznavače turka.

Překapávaná káva

Na té v podstatě není co zkazit. Hruběji mletá káva se postupně zalije horkou ale ne vroucí vodou. Obsah kofeinu patří k nejvyšším, protože doba luhování je několik minut. Chuť je nahořká ale „hladká“ varianta pro ty, kteří se nechtějí s přípravou příliš trápit a chtějí mít svou kávu stále po ruce.

Moka konvička

Italský vynález, který za pár korun přinese výsledek velmi podobný espressu. Trik baristů je nalít do spodní nádobky vodu ohřátou v rychlovarné konvici, pak našroubovat díl s kávou a zahřívat na plotýnce, dokud neprobublá voda skrz kávu do horní nádobky. Příprava je sice náročnější a chce trochu cviku. Výsledek ale stojí za to. Obsah kofeinu je větší než u espressa ale menší, než u všech ostatních způsobů přípravy.

Espresso

Káva espresso je královnou mezi kávami. Tradiční italské espresso je pouhých 25-35 mililitrů výsledného extraktu s bohatou pěnou. Samotná extrakce trvá 25 vteřin, a tak je v ní jen minimum kofeinu. Je tam však díky šetrné přípravě nejvíce antioxidantů. Pokud je pro vás 25 mililitrů málo, dolejte po uvaření do kávy čistou horkou vodu. Nechávat espresso dotéct do velkého šálku při extrakci je nejsnazší cesta, jak zničit všech péči a práci kterou jste s přípravou měli nejen vy ale v pražírně a na plantáži.

Vietnamská káva

Perlička na závěr se připravuje v malém překapávači z nerez ocele, do kterého se utlačí jedna odměrka robusty, zaleje horkou vodou a přiklopí víčkem. Voda pomalu prokapává do šálku s kondenzovaným mlékem, případně mlékem a medem. Výsledkem je sladký, jemně oříškový nápoj, který vám dodá nepřekonatelnou energii a projasní mysl.

Nenechte si tedy nikým namlouvat nic o škodlivosti kávy. Pokud si ji připravíte správně a vyberte si kvalitní kávu, vašemu zdraví a výkonu to jen prospěje. Na zdraví!

Káva s mlékem:

1). I přes oblíbené tvrzení, že mléko neutralizuje účinky kávy, zatím to nikdo neprokázal

2). V itálii si kávu s mlékem objednávejte jen dopoledne. Po poledni už se to nepovažuje za vhodné. Pití cappucino a cafe late je zde spojeno se snídaní.

3). Velká část milovníků kávy s mlékem podlehla kouzlu australského flatwhite. Káva s menším množstvím mléka a větším kávy oproti cappucinu, nechá více vyniknout chuť a navíc je spojena s krásou latte-artu.

Text: Michal, Running2.cz| Foto: Shutterstock