V botách, které lámou světové rekordy, neběháš určitě každý den. Proto jsem byl zvědav, jak mi to poběží ve zcela předělaném modelu Adizero – zvlášť poté, co v něm Peres Jepchirchirová v závodě Ready for the Restart ustanovila na půlmaratonské distanci nový nejrychlejší ženský čas.
Často se nestává ani to, že by kolem jednoho modelu bot bylo do oficiálního odtajnění tolik tajnůstkaření a informační embargo na jakékoli související informace. Věděli jsme pouze to, že adidas chce představit model bot, se kterým vrátí rivalům úder a opět usedne na trůn, resp. na nohy nejrychlejších běžců světa a pokoří rekordní časy na vytrvaleckých distancích.
Cíl: rychlost
První seznámení s botami proběhlo ještě v redakci. Běžně si nejdříve většinu bot nasazuji na pár hodin na obyčejné nošení a chůzi, abychom se skamarádili a abych zjistil, jaký v nich mám pocit, zda nikde netlačí a jak moc vedou krok. Málokdy jsem úplně zaskočený, jelikož vcelku vím, co mohu od jaké značky očekávat. V tomto případě však byl pocit po obutí a první kroky poměrně výrazné překvapení.
Z fotek jsem věděl, že jde o model, který drží chodidlo vcelku vysoko nad asfaltem, nicméně i tak mě výška podešve v kontrastu s poměrně subtilním svrškem překvapila. Ještě více mě překvapily i pocity z prvních kroků. Při klasickém došlapu opravdu výrazně cítíš, jak se chodidlo zhoupne k vnějšímu okraji a následně přes střed nohy vede odvalení směrem na špičku, k palci. Není to poprvé, co jsem zažil podobný pocit, ale nikdy to nebylo tak intenzivní. Při prvních krocích jsem měl dokonce dojem, že se při chůzi pohupuji.
Zjišťuji také, že rozhodně nejde o bezpohlavní boty, které by šly používat na běžný trénink či procházky po městě. Jsou to boty s jasným cílem a určením, a tím je rychlost.
Příjemným zjištěním je i nízká váha: 225 g. Při pohledu na mohutně působící botu s velmi vysokou mezipodešví by to člověk rozhodně nečekal, tedy vývojáři odvedli skvělou práci. Drop neboli rozdíl výšky mezi patou a špičkou je přitom 8,5 mm. A pokud se pokusíš ohnout špičku k patě, dost pravděpodobně se ti to nepodaří, což je pro boty s karbonem typické.
Skvělý záběr
Hodně mě překvapilo, že podrážka je po celé délce zcela hladká, bez jakéhokoli náznaku struktury. Předpokládám, že důvodem bylo odstranit vše, co zvyšuje váhu bot a může omezit funkci technologií. U těchto bot se ale nepočítá s tím, že bys v nich běžel do terénu, ani po štěrkových cestách. Jsou to drtiče asfaltu, na něm jsou jako doma.
Vzhledem k podrážce jsem se přirozeně trochu obával trakce na silnici, ale po dobu testování jsem se nesetkal s tím, že by bota na asfaltovém povrchu podkluzoval. Je zajímavé, že adidas na celé podešvi zvolil jedno jediné místo, kam umístil navíc kousek pryže: pod patu. Pravděpodobně proto, aby byl dopad na patu stabilnější. Mám pocit, že to je úlitba adidasu vůči hobíkům, kteří nejsou vždy schopni dodržet zcela precizní styl.
Karbon stvořený podle chodidel
Co je pod patou tě ale nemusí tolik zajímat, protože boty tě potáhnou na došlap v přední části chodila. Biomechanici a designéři se snažili technologii vymyslet tak, aby co nejlépe zohlednila fyziologické vlastnosti běžců a zrcadlila strukturu jejich nártních kostí. Výsledkem je technologie EnergyRods, která je tvořena pěti pruhy s karbonem usazeným v mezipodešvi. Právě ty zajišťují přirozené spojení s obuví a optimalizují ekonomiku běžeckého kroku.
Pocit po nazutí je velice komfortní, důležitější je ale způsob, jakým mě boty doslova tlačily do toho, abych nepolevil a udržel déle rychlé tempo. Zvláště při prvních bězích jsem měl pocit, že mě za žádnou cenu nechtějí pustit na patu.
Podle výrobce se technologie EnergyRods nachází uvnitř velice lehké mezipodešve LightstrikePRO, která má zajistit tlumení i výbušný odraz. I to mohu potvrdit. Jak jsem se při chůzi cítil skoro jak na houpačce, tak při běhu jsem měl spíš pocit, že mám na nohou pérka.
Zpomalit? S tím nepočítej!
Pokud při běhu sám nezaznamenáš, že zpomaluješ a dopadáš více na patu, hned dostaneš od boty impulz: „Takhle ne, kamaráde!“. V tom okamžiku totiž začneš došlapovat na gumový půlkruh pod patou, a hned ucítíš výrazně větší tuhost podrážky a menší dynamiku při odrazu. Není to tak, že bys dostal kopanec a nemohl dál běžet. I při došlapu přes patu zůstane bota hezky měkká, nezpůsobí ti nepříjemné pocity, či dokonce bolest. Přesto se ale oproti nášlapu přes střed/špičku chodidla vlastnosti boty opravdu citelně mění. Nutno dodat, že právě i to směřuje tyto boty spíše do sekce pro pokročilé běžce, kteří hledají botu, která podpoří jejich už tak dost vysoké tempo.
Pojďme nyní ke svršku, který je z velice prodyšné nylonové síťoviny. Očekává se od ní pružnost i pevnost. Oboje splňuje, nutno ale poznamenat, že boty nejsou určeny na trati se spoustou ostrých zákrutů.
Opatek je příjemně vyměkčený a jeho výška je ideální. Místo klasického jazyka je tu pružný tunel, který pohodlně drží střed chodidla na svém místě. V oblasti prstů je už jen tenká síťovina, která jim poskytne dostatek prostoru.
Trochu mě zamrzelo jen to, že jsou boty dostupné zatím pouze ve dvou barevných kombinacích: Bílé s oranžovými pruhy a fialovo-růžové s modrou patou. Mám totiž barevné boty rád, ale v růžové se coby chlap přeci cítím trochu nesvůj.
Každá značka má své best of the best a v sekci running je nyní pro adidas jedničkou Adizero PRO. Dobří běžci si ho oblíbí a budou se k němu vracet, a to nejen proto, že u něj najdou cestu, jak být ještě rychlejší, ale i pro komfort, který poskytuje. Mohu potvrdit, že jde o jedny z nejzajímavějších bot, které mají obrovskou kvalitu a vysoké charisma i osobitost.
Co uvádí výrobce?
adidas adizero adios Pro
Zapomeň na to, co víš o modelu Adizero Adios. Rozhodli jsme se zcela přepracovat boty, ve kterých běžci lámali světové rekordy. Ve spolupráci s nejrychlejšími běžci, jako je Joyciline Jepkosgei a Rhonex Kipruto, jsme dosáhli ještě lepší flexibility, návratnosti energie, snížení hmotnosti a geometrie. Výsledkem je běžecká obuv s nejlepší optimalizací běhu pro rychlý běh na dlouhé vzdálenosti. Představujeme ADIZERO ADIOS PRO. Tyto boty nejsou rychlé. Jsou nejrychlejší!
Cena: 5 299 Kč
adidas.cz/running