Odčiňte své stravovací hříchy

Odčiňte své stravovací hříchy

Dokážete dodržovat optimální stravovací režim a nikdy, opravdu nikdy neuklouznete? Pak nejste člověk, ale robot. Naprostá většina lidí totiž aspoň občas zhřeší. Jak takové hříchy napravit? Samozřejmě pohybem!

Chybovat je lidské. Přesto má ale spousta lidí v okamžiku, kdy poruší dietu, pocit, že je vše ztraceno a nemá cenu v hubnutí pokračovat. Opak je ale pravdou. Bylo by velká chyba zahodit třeba několik týdnů snažení kvůli jednomu přešlapu. A flintu do života neházejte ani tehdy, když se vám to stává častěji. Prostě se vraťte k původnímu dietnímu plánu a popřípadě se stravovací hřích snažte odčinit zvýšenou dávkou pohybu. A jaký pohyb by to měl být? Hodně záleží na charakteru vašeho přešlapu.

Zákusky, čokoláda, prostě cukr

Ujíždíte na sladkostech? Tento typ hříchu je z hlediska hubnutí nejhorší, protože vede ke kolísání hladiny cukru v krvi, což má za následek vlčí hlad a tendenci k tvorbě tukových zásob. Zařaďte proto trénink, který je náročný právě na potřebu sacharidů – třeba 6-8 30vteřinových intervalů absolvovaných 90 % maximální rychlosti (pauza mezi nimi je 60-90 vteřin). Budete-li podobné tréninky zařazovat často, zlepší se navíc odolnost těla vůči výkyvům hladiny cukru v krvi.

Slavnostní oběd či večeře

Po velkém opulentním jídle, kdy se přežereme k prasknutí, máme tendenci vynechávat další jídla. To je ale velká chyba vedoucí ke zpomalení metabolismu. Dejte si něco malého, lehkého a nízkokalorického, třeba salát nebo bílý jogurt. Po přežrání budou vaše zásoby glykogenu na maximu, proto se co nejdříve vydejte na dlouhý běh.

Divoký večírek

Alkohol a k tomu jednohubky, brambůrky, oříšky… To je spousta kalorií, slušná dávka tuku a leckdy i kocovinka k tomu. I z té může pomoci pohyb, neměl by však být příliš náročný. Ráno si proto dopřejte něco nenáročnějšího, třeba dvacetiminutový klus, nebo jen procházku. Večer si pak můžete naordinovat intervaly střední intenzitou, třeba 10x 400 m v tempu desítky.

Tuky při hubnutí? Ano!

Tuky jsou nejkaloričtější živina, a proto je při hubnutí omezujeme. Zcela vyřadit bychom je ale neměli. Zde jsou tři důvody, proč.

  • Obsahují esenciální živiny

Rostlinné oleje a rybí tuk obsahují esenciální mastné kyseliny, jejichž nedostatek ohrožuje zdraví a zpomaluje hubnutí.

  • Jsou zdrojem vitaminů

Zvláště živočišné tuky obsahují vitaminy A, D3, E a K2. Tyto vitaminy jsou navíc rozpustné právě v tucích (stejně jako třeba karotenoidy z rostlin), bez konzumace tuků proto tyto živiny nedokážeme vstřebat.

  • Mírné výkyvy hladiny cukru

Když jíme jídlo bohaté na cukry, dojde k rychlému nárůstu hladiny glukózy v krvi, což podporuje tvorbu tukových zásob. Současná konzumace tuků ale vstřebávání cukrů zpomalí a nárůst glykémie není tak výrazný.

Před jídlem napít!

Jednou z příčin, proč se přejídáme, je fakt, že mezi okamžikem, kdy je náš žaludek naplněn, dobou, kdy signál o tomto faktu dorazí do mozku, je značná prodleva – až půl hodiny. Tento problém zmírníme, pokud před jídlem vypijeme alespoň 2 dcl vody. Teplá, nebo alespoň vlažná voda v tomto směru přitom funguje lépe než studená.