40 let Craftu: od armády ke 3 vrstvám

40 let Craftu: od armády ke 3 vrstvám

Značka Craft, to je synonymum pro funkční, ergonomické oblečení vyvíjené ve spolupráci s nejlepšími sportovci. Věděli jste ale, že právě švédská firma přišla s funkčním prádlem už před čtyřiceti lety? Nebo že jako první začala prosazovat koncept oblékání do tří na sebe navazujících vrstev?

Se značkou Craft coby názvem firmy vyvíjející dokonalé funkční prádlo pro sportovce jste se poprvé mohli setkat přesně před čtyřiceti lety – v roce 1977. To pokud jste v tu dobu měli cestu po jižní části Švédského království a zavítali jste do městečka Borås. Ve Švédsku je Borås známé svojí bohatou historií právě v textilním a oděvním průmyslu. Díky tomu zde také žil Anders Bengtsson, který pracoval na zvláštní armádní zakázce.

Jeho úkolem bylo vymyslet takový oděv, který by dokonale chránil piloty královského letectva před mrazem, pokud byli nuceni se katapultovat z kokpitu své stíhačky. Jelikož je pilot při letu vystaven extrémní fyzické zátěži, je jeho spodní prádlo nasáklé potem. A právě v krizové situaci se dostává z horkého prostředí letounu (20 a více stupňů Celsia nad nulou) do atmosféry, kde je teplota třeba až o 70 stupňů nižší. Co se stane? Jednoduše dojde záhy k velmi rychlému podchlazení těla, jelikož je obaleno mokrým oděvem.

Bengtsson věděl, že pokud by se mu podařilo vyrobit tkaninu, která dokáže odvést vlhkost z vnitřní vrstvy oděvu vně, dočká se zaslouženého úspěchu.

Na jaře roku 1973 vyběhl jako již mnohokrát předtím ze svého domu v Borås oblečen do úplně nového materiálu z polyesterové tkaniny. Ve chvíli, kdy se na jeho těle začaly tvořit první kapky potu, pocítil (možná doslova), že má vyhráno. Následoval samozřejmě další vývoj, hledala se nejlepší pletací technika (nejúčinnější se ukázal poměr tři stehy ven a dva stehy dovnitř) a neustále probíhalo testování. Základ byl ale objeven právě tehdy.

Zrod švédské šikovnosti

Pochopitelně – na jaře 73. roku byste na tílku Anderse Bengtssona běhajícího po švédském městečku hledali značku Craft opravdu marně. Až o pár let později dostal Sten-Sture Johansson za úkol vymyslet v rámci skupiny Eiser jméno nového brandu, který bude zastřešovat právě produkty z Bengtssonova vývoje. Ty produkty, které se ukázaly být praktické nejen při vojenském použití, ale velice žádané mezi skandinávskými sportovci.

A tak Johansson vymyslel název Craft of Sweden, přičemž slovo craft má hned několik významů včetně craftsmanship – zručnost, šikovnost. 1. října 1977 se stává „švédská šikovnost“ – jak by se dal celý název přeložit – svébytnou značkou v rámci skupiny Eiser a jejím posláním je vyrábět funkční prádlo pro sportovce.

Jedna vrstva nestačí

V následujících letech po svém vzniku se firma potýká s nemalými, ale příjemnými problémy, kdy musí neustále budovat nové výrobní kapacity, protože je po jejím „kouzelném“ prádle neutuchající hlad. Jen co se podaří jakžtakž stabilizovat výrobu funkčního prádla v dostatečné kapacitě, pouští se značka do dalšího revolučního kroku. Je si totiž vědoma, že kvalitní funkční prádlo tvoří pouze základ. A tak se v 80. letech pouští do vývoje a výroby dalších navazujících vrstev. Jako první na trhu prosazuje dnes obecně známý princip oblékání ve třech na sebe navazujících funkčních vrstvách – vzniká tak Princip Craft 1 – 2 – 3 a zaměření společnosti se rázem mění na kompletní systém funkčního oblékání pro sportovce.

Po funkčním prádlu, které oblékáme přímo na tělo, přichází další funkční vrstva, která má za úkol pot dále transportovat směrem od těla a zároveň vytvořit izolační hřející vrstvu, na kterou navazuje třetí vrstva chránící proti nepříznivým okolním vlivům, jako je vítr, déšť nebo sníh. Díky tomu tělo zůstává po celou dobu tréninku či závodu v suchu a teple, a tak se zmenšuje riziko prochladnutí či jiných problémů.

Jednou z nejvýraznějších osobností vývoje je švédská sjezdařská legenda Ingemar Stenmark.

Filozofie zůstává. I v logu

Od roku 1996 až dodneška se Craft specializuje v podstatě na tři sportovní odvětví: běžecké lyžování, běh a cyklistiku, i když dokonalých vlastností jeho výrobků lidé využívají i v mnoha dalších disciplínách. Za čtyřicet let, kdy je Craft na světě, se změnilo mnohé, nicméně filozofie firmy je stále stejná, jako když Anders Bengtsson pátral po vysněném materiálu: nabízet funkční prádlo umožňující úplně všem podávat při sportu maximální výkon.

Dokonce i logo – šest teček – znázorňuje tuto filozofii. První, největší tečka symbolizuje krůpěj potu, která se díky práci jednotlivých vrstev oblečení pomalu rozkládá na menší částečky a může tak být jednoduše odvedena od těla a odpařena do okolního prostředí.

Místo zavařenin oblečení

První kousky funkčního prádla Craft se ze Skandinávie dostávají do tehdejšího Československa ještě za dob totality díky orientačním běžců a běžkařům, kteří měli to štěstí do západního bloku vycestovat. Právě díky orientačnímu běhu se s produkty Craft setkává ve Švédsku také nadějný reprezentant Petr Vavrys, který je jeho vlastnostmi naprosto okouzlen.

Po revoluci se vydává do Skandinávie na delší dobu, aby zde mohl trénovat se světovou špičkou, přičemž touží tento nedostatkový a vysoce funkční produkt dostat i k nám. Po dlouhém naléhání se mu daří získat zastoupení pro Českou a Slovenskou republiku. Ve sklepě svého rodinného domu likviduje k nelibosti své maminky zásoby zavařenin, aby uvolnil místo pro první zásilku „šikovnosti ze Švédska“ a mohl nabídnout českým a slovenským sportovcům stejně komfortní vybavení, jaké měli do té doby k dispozici pouze západní sportovci.

Text: Petr Kučera | Foto: www.craftsportswear.com