Probuď pružiny ve svých nohách

Probuď pružiny ve svých nohách

Cestou k rychlejším časům není jen tréninková dřina, ale i snaha o co nejefektivnější běžecký styl. Jednou z důležitých dovedností je i umění využít co největší podíl dopadové energie k následnému odrazu. A v tom ti o dost lépe než ty nejdražší boty pomůžou tvé vlastní šlachy.

Vyzkoušej si malý pokus: Udělej deset výskoků s tím, že se po každém na chvíli zastavíš. A teď udělej dalších deset, ale teď už se odrážej bezprostředně po předchozím dopadu. Pravděpodobně zjistíš, že druhý způsob je mnohem jednodušší. Proč?

Důvodem je fakt, že když brzdíš dopad, tvoje kinetická energie nezmizí, ale její část se uloží do tvých šlach (hlavně achilovek) a svalů ve formě energie elastické. Následně šlachy se svaly zafungují jako obrácená pružina a uloženou energii využijí k usnadnění následujícího odrazu. Podobně když se při běhu tvá dolní končetina dostává po odrazu za tělo, dojde k protažení svalu na přední straně boků a stehen a jejich elastická energie ti následně dopomůže v pohybu dolní končetiny vpřed.

Když tedy při běhu dokážeš tyto energie efektivně využít, může to znamenat opravdu velkou úsporu sil.

Pár tipů, jak na to

  • Při běhu dbej na to, abys nedošlapoval(a) příliš daleko před tělem, jinak dupneš příliš na patu a nezapojíš achilovku do tlumení došlapu.
  • Celkově se snaž o došlap spíše ke středu chodidla než na patu a také o aktivní práci chodidla namísto pouhého „plácání o asfalt“.
  • Při běhu si do toho nesedej, ale tlač pánev dopředu a také se zaměř na dostatečné zakopávání pat za tělem, ať využiješ elastickou energii svalů na přední straně boků a stehen.
  • Tyto svaly pravidelně protahuj, stejně jako lýtka a achilovky.
  • Zapoj do tréninku tzv. plyometrické posilování, kdy odraz následuje bezprostředně po předchozím dopadu. Skvělé je i skákání přes švihadlo.
Text: Tomáš Kučera | Foto: Shutterstock