New Balance FuelCell SuperComp Elite v4

New Balance FuelCell SuperComp Elite v4

Vybrat si mezi karbonovými závorkami je čím dál těžší. Jednotlivé značky je obvykle považují za své vlajkové lodě a každoročně se předhánějí v inovacích. Značně vylepšené jsou letos i nové FuelCell SuperComp Elite v4 od americké značky New Balance. Vyzkoušeli jsme, jak se v nich běhá.

První verze modelu FuelCell SuperComp Elite přišla na svět v roce 2020 a běžeckou veřejnost nijak zvlášť neupoutala. To se ale změnilo hned záhy, s modelem v2. U nás sice na nohách běžců příliš vidět nebyl, celosvětově se ale zařadil mezi nejoblíbenější boty New Balance, a to hlavně díky vysoké míře pohodlí.

Model v3 už byl konstruován více „do rychlosti“ a na rozdíl od předchůdců se začal více objevovat i na nohách českých běžců. A ohlasy byly většinou velmi pozitivní. Nedávno pak vstoupila na trh verze v4, která prošla několika zajímavými inovacemi.

Superpěna pro superodpich

Výraznými inovacemi prošla především pěna mezipodešve. Vyrobena je z materiálu PEBA a výrobce uvádí, že disponuje energetickou návratností 87 % (u verze v3 to bylo 83 %). A musím potvrdit, že se opravdu povedla. Při došlapu je krásně měkká a perfektně tlumí nárazy, následná pomoc do odrazu je pak opravdu znatelná.

Když se k tomu připočte povedená konstrukce, vznikne bota, která tě opravdu bude tlačit do rychlosti. Na pomalý klus to opravdu není. Nejlépe jsem se v ní cítil v tempech pod 3:30 min/km, kdy nejen znatelně podpoří nejen odraz, ale svou konstrukcí zároveň pomůže toto tempo udržet i ve fázích vysoké únavy.

Nižší drop pro výkon i přirozený krok

Velice zajímavým prvkem je zde velmi nízký drop – jen 4 mm (většina karbonových závodek má drop okolo 8 mm). Výrobce uvádí, že v rámci vývoje modelu testovat kromě čtyřmilimetrové verze i tu osmimilimetrovou, ta první se ale ukázala jako výhodnější a testeři z řad běžců v ní v průměru dosahovali lepších výkonů. Výhodou nižšího dropu je přitom hlavně fakt, že bylo možné přidat více pěny pod střední a přední část chodidla, z čehož mohou těžit hlavně běžci s došlapem právě na střed chodidla nebo na špičku. Bota se však zároveň dobře chová i při došlapu přes patu.

Osobně jsem měl z nižšího dropu trochu strach – obával jsem se, co na něj řeknou achilovky. Žádný problém jsem ale nepocítil ani při dlouhých tempových trénincích. Naopak mi přišlo, že oproti jiným karbonovým závodkám je krok mnohem víc přirozený. Celkový pocit z běhu tak byl velmi příjemný.

Svršek: tenký, ale pevný

Velkými inovacemi prošel i svršek. Značka NB se při jeho vývoji vrátila k materiálu FantomFit, který používala již v minulosti. Jde o speciální síťovinu, která spíše než textilii připomíná plast. Je velmi tenká, dokonce je i natolik průsvitná, že je skrz ni vidět vzorek ponožek. Zároveň ale působí poměrně odolným dojmem a také je krásně prodyšná (k tepelnému komfortu pak přispívá i perforovaná stélka). Materiál je zároveň zesílený v oblasti středu chodidla, a dobře tak přispívá k jeho lepší fixaci.

Na svršku je dobře vidět, že je zde na první místo kladen výkon – jediným prvkem podporující komfort je zde skromné polstrování kolem kotníku. Přesto bych ale řekl, že v rámci kategorie závodních bot je míra pohodlí spíš vyšší.

A co stabilita?

Míra stability je v rámci kategorie karbonových závodek průměrná až mírně nadprůměrná. Což v překladu znamená, že příliš mnoho v tomto směru očekávat nemůžeš.

Drážka na spodku boty sice podporuje vedení nohy při odvalení, problém „rychlých“ pěn mezipodešve je ale obecně v tom, že jsou velmi měkké, a ve srovnání s tréninkovými botami tudíž i nestabilní. Abys tedy takovou botu mohl obout například na maraton, potřebuješ mít dobrou běžeckou techniku a zároveň určitou úroveň svalové síly, abys techniku dokázal udržet po celou dobu závodů.

Volba pro rychlost

Boty jsou velmi lehké a lehce působí i na noze přímo při běhu. A celkový pocit z modelu FuelCell SuperComp Elite v4 je, že je opravdu rychlý.

Výdrž jsem dostatečně otestovat nemohl, ale provedení i materiály na pohled působí velmi solidně. Výrobcem uváděné výdrži 450-700 km by to tedy odpovídat mohlo. A to je v době, kdy jiné značky přicházejí s botami na jedno použití, velmi příjemné.

Cena je ve srovnání s jinými karbonovými závodkami spíše vyšší (6 999 Kč), nutno ale říci, že za ni dostaneš opravdu špičkový produkt, který ti může pomoci k vylepšení tvých závodních časů, a to zejména na trati maratonu či půlmaratonu. Osobně uvažuji o tom, že je v květnu obuju na MČR v maratonu.

Co uvádí výrobce

New Balance FuelCell SuperComp Elite v4

Běžecké boty FuelCell SuperComp Elite v4 určené pro den závodu, kdy se vteřiny opravdu počítají.

Kombinace technologiie Energy Arc, tenké karbonové desky a pružné dvouvrstvé mezipodešve z pěny FuelCell tě poženou vpřed.

Roky výzkumu byly věnovány ke zdokonalení modelu SuperComp Elite v4 obsahující mezipodešev FuelCell vyrobenou z materiálu PEBA.

Technologie Energy Arc spojuje sportovně specifickou geometrii karbonové desky se strategickými mezerami mezipodešve, které jsou navrženy tak, aby zvyšovaly uloženou energii a poskytovaly vyšší množství celkové vrácené energie.

Profil Rocker pro hladký a přirozený pocit přechodu z paty na špičku.

Pevná gumová podrážka.

Rozdíl pata/špička: 4 mm

Hmotnost: 188 g

Neutrální došlap

Cena: 6 999 Kč

Boty si můžete pořídit na www.newbalance.cz

 

Text: Petr Pechek