Začátkem září se do Karlových Varů sjede triatlonová elita z celého světa. Západočeské město totiž 2. září přivítá závod ITU Světového poháru! Už o den dřív se ale koná otevřený závod Age Groups, který nabízí hobíkům možnost ochutnat závodní trať a užít si fantastickou atmosféru. A na ten se chci připravit!
Akce CITY TRIATHLON Karlovy Vary je sportovním svátkem. Už v pátek 31. srpna se koná noční běh Karlovými Vary s úžasnými světelnými efekty, v sobotu ovládne lázeňské město otevřený závod kategorií Age Groups (700 m plavání, 20 km cyklistiky, 5 km běh) a v neděli se představí v závodě světového poháru česká i světová triatlonová elita.
Pokud také chcete posunout vlastní hranice, absolvovat nějakou novou výzvu nebo si prostě jen zkusit triatlon, přihlaste se na závod Age Groups. Já to udělal. Ale jako nováček jsem se rozhodl spojit síly se zkušeným trenérem Josefem Rajtrem, který mě připraví na specifika triatlonového závodu.
Tady je první díl. O cyklistice.
Protože při našem první setkání zbývalo jen něco kolem pěti týdnů do samotného závodu, nemělo smysl rozebírat tréninkové dávky. Soustředili jsme především na vybavení, techniku jízdy a na tipy pro efektivní zvládnutí přechodů mezi kolem a během.
Na začátku tréninku jsme se vzájemně představili a popsali svou sportovní minulost a přítomnost. Jako bývalý plavec jsem byl mezi zúčastněnými ve výhodě, ale jen do chvíle, než jsme začali mluvit o svém aktuálním vztahu k cyklistice. Naposledy jsem jel na kole závodním tempem během letního plaveckého soustředění před patnácti lety. Nemluvě o tom, kolik mám za život naježděno na silničce. Abych nebyl se svým vlastním kolem pozadu za kolegy, požádal jsem kluky od tradičního českého výrobce kol Favorit, aby mi kolo na přípravu a závod zapůjčili. Nakonec jsem dal na doporučení a vybral jsem model F1 SPECIAL.
Blok povídání o vybavení na cyklistickou část triatlonu jsme začali správným nastavením kola, abychom do pedálů šlapali co nejefektivněji a kolo se snadno ovládalo. Základem je zvolení správné velikosti rámu, k čemuž poslouží řada volně dostupných tabulek, které pomohou s výběrem. Nastavení výšky sedla je stěžejní pro efektivní záběr nohou. Jednoduché pravidlo říká, že dáte-li kliku ve spodní poloze do osy se sedlovou trubkou a položíte patu na pedál, měli byste mít nohu nataženou.
Odlehčete kolo
Dále jsme hovořili o tom, co vše za doplňky je třeba na kole pro krátký triatlon mít. Dá se říct, že maximální očištění o doplňky je na místě. Až do takové míry, že je dobré se zamyslet, jestli kvůli 20 km s sebou vozit lahev na pití. Samozřejmě to je na zvyklostech každého a variantou je vézt lahev naplněnou jen „na osvěžení“, protože každé deko navíc je v kopcích znát. Co se týče obuvi, byly nám doporučené cyklo tretry s ohledem na to, jak je kdo zvyklý. Pro toho, kdo jezdí celý život s pedály na běžnou obuv, není třeba riskovat přechod na nášlapy na poslední chvíli.
Techniku jízdy hodnotil Josef Rajtr při jízdě v sedle po rovině, ve stoje do kopce a při průjezdu zatáčkou. Zajímavostí při jízdě vsedě je, že triatlonisté volí vyšší posed s kratší vzdáleností mezi sedlem a řídítky. Jízda je sice náročnější, ale na krátkou vzdálenost efektivnější. Zároveň lehce pošetří partie důležité pro běžeckou část. Při jízdě ve stoje je důležité se nebát jít vahou opravdu až nad řídítka a „rozpumpovat“ kolo do stran. Co se týče průjezdu zatáčkami, pro řadu nováčků je novinkou brzdění oběma brzdami najednou a horní poloha pedálu, který je na vnitřní straně zatáčky, abyste nezavadili při náklonu pedálem o zem.
Přechod mezi jednotlivými disciplínami se může na první pohled zdát jako hračka. V depu ale musíte myslet na řadu detailů, které vám při správném nastavení ušetří čas a trápení. Ve fázi mezi plaváním a cyklistikou řešíte dopředu při přípravě svého místa v depu např. pořadí všech úkonů, správné rozmístění výbavy nebo dodržování pravidel. Je potřeba mít dopředu rozmyšlené všechny kroky proměny z plavce na cyklistu. Je ideální se co nejméně převlékat. Samozřejmostí je např. obutí bez ponožek.
Cyklistickou obuv si v depu připravte na správnou stranu kola, abyste ho při nástupu nemuseli obíhat. Zároveň si obuv nasměrujte tak, abyste ji nebo sebe po příchodu do depa nemuseli otáčet. Podobně do detailu promyslete a nastavte další kroky. Je potřeba do postupu zakomponovat také triatlonová pravidla, jako například okamžité zapínání přilby a místo, kde je dovoleno přejít z vedení kola do jízdy. To samé platí pro přechod z cyklistické fáze do běžecké.
V dalším tréninku nás Josef Rajtr připraví na plaveckou část závodu. Za zapůjčení bicyklu pro trénink a závod putuje ještě jednou poděkování do společnosti Favorit Bicycles s.r.o.
Text: Jan Mojžíš