Bolí tě na kole zadek? Rozhodně v tom nejsi sám. Diskomfort v oblasti hýždí pociťuje každý druhý cyklista! A dlouho trápil také Jiřího Dužára s Martinem Řípou, kteří vystřídali celou řadu sedel, ale žádné jim nesedělo. A tak přišli s geniální myšlenkou: pod značkou Posedla začali ve Varnsdorfu vyrábět cyklistická sedla na míru, na kterých dnes už jezdí lidé ve více než 45 zemích světa! Měli jsme možnost tuto patentovanou technologii otestovat. Vyplatí se investovat do 3D tištěného sedla Joyseat 2.0.
Možná se ptáš, proč v běžeckém časopise píšeme o cyklistických sedlech. Má to hned několik dobrých důvodů. Jednak fandíme českým firmám a lidem, kteří mají odvahu svými myšlenkami měnit celé obory. Jednak je kolo oblíbeným tréninkovým doplňkem většiny běžců. A jednak se dlouhodobě věnujeme také triatlonu, kterému dáváme na tomto webu i v tištěném časopise velkorysý prostor. A sedlo Joyseat 2.0 je svými parametry vhodné právě také pro triatlonisty.
Trocha historie, trocha teorie
Tenhle příběh se začal psát v době covidové, kdy cyklistika zůstala jedním z mála sportů, kterému se mohli lidé prakticky neomezeně věnovat. Dlouhé hodiny trávili v sedle také Jiří Dužár s Martinem Řípou. Jejich zážitek z jízdy ale kazila sériově vyráběná sedla. I když jich vyzkoušeli hned několik, žádné nesplňovalo jejich požadavky na komfort a výkon.
Sedlo má totiž zcela zásadní vliv na náš zážitek z jízdy. Přece jen se jedná o jeden ze tří bodů, kterým je naše tělo s kolem spojeno a zároveň nese většinu naší hmotnosti.
Oba zakladatelé v tu chvíli objevili obrovskou mezeru na trhu. I když existovaly značky, které dokázaly upravit sedlo na přání zákazníka, žádná z nich nešla tak daleko, aby mu ho vyrobila zcela na míru dle jeho hmotnosti, ohebnosti, výkonnosti nebo podle typu kola.
Zároveň si ale oba uvědomovali, že celý výrobní proces bude extrémně náročný technologicky i finančně. Zatímco většina smrtelníků by v takové chvíli od svého nápadu ustoupila, borci z Varnsdorfu se svého snu vzdát nechtěli. Přihlásili se do hardwarového akcelerátoru Prusa Research a dokázali postoupit až do finále. Jejich investorem se tedy stal globálně úspěšný výrobce 3D tiskáren.
Jejich svět se od té doby zcela změnil, aby oni mohli změnit cyklistický svět. „Každý jsme totiž jiný a máme jiné potřeby. Proto jsme se rozhodli proces výroby sedel obrátit vzhůru nohama. Na počátku stojí anatomie a požadavky každého jezdce. Teprve podle nich vyrobíme sedlo, které nepůsobí žádné otlaky. Metodu pokus-omyl, která dominovala výběru komponentů, střídáme algoritmem, který se nemýlí,“ můžeš si přečíst na webu www.posedla.cz.
Jak to tedy celé funguje?
Každý cyklista má jiné parametry, jiný zadek, jinou výkonnost a jiné cíle. To všechno je potřeba při výrobě sedla zohlednit. Po vyplnění objednávky, při které si vybereš mezi horským kolem, gravelem nebo silničním kole, ti přijde během několika dnů Smiling Butt Kit.
Jedná se o speciální destičku z ortopedické pěny, kterou Posedla objevila až ve Spojených státech amerických a do které otiskneš své pozadí. Je to docela sranda. Nemusíš se přitom za nic stydět – žádný zadek není špatný.
Destičku pak nafotíš ze všech možných úhlů přesně podle instrukcí a tyto fotky nahraješ do online konfigurátoru. Výrobce z otisku pozná rozteč tvých sedacích kostí, což je zásadní pro finální šířku sedla. Zároveň vyplníš důležité údaje o sobě: kolik kilometrů ročně najezdíš, jaká je tvá hmotnost, ohebnost… Na základě toho pak geniální systém určí tuhost, podélné a příčné zakřivení, tloušťku polstrování či šířku sedla.
Kromě toho si můžeš sedlo customizovat výběrem barvy v jeho zadní části a také doplněním nápisu, například motivačního hesla nebo jména. Tím tvá práce končí.
Sedlo jde do výroby
Původně měli zakladatelé značky představu, že se celá výroba bude odehrávat u nich ve Varnsdorfu. Ale nakonec se rozhodli jít efektivnější cestou, proto výroba jedinečného 3D polstrování probíhá v Německu z termoplastického polyureutanu, který odebírají v práškové podobě.
Tím se zásadně liší od konkurence, která vyrábí konfekční 3D tištěná sedla. Posedla se ale vyrábí z práškového polymeru rovnoměrnou distribucí infračerveného světla a tepla v tiskových komorách. Díky tomu jsou pruty v sedle větší a odolnější. Jejich síla a prohnutí se pak upravují podle hmotnosti jezdce. V praxi to znamená, že je možné tisknout různé tvary sedla či nápisy s přesností na 0,22 mm, takže ti pak Joyseat 2.0 padne naprosto přesně.
Mezitím se přímo ve Varnsdorfu vyrábí karbonový skelet sedla a také ližiny. Dokáží si tu s naprostou precizností ohlídat kvalitu, tuhost a lehkost, která je dovršena jedenáctihodinovým procesem tepelného vytvrzení.
Následně se celé sedlo obrousí, slepí a smontuje dohromady. Pak už se jen zabalí do originálního obalu z recyklovaného materiálu a odešle se jeho novému majiteli. Takto jich ze severu Čech odchází do celého světa několik set měsíčně.
A jaký je výsledek?
Za šest až osm týdnů ti pak dorazí domů velmi originálně zabalené sedlo i s jeho rodným listem, ve kterém jsou zapsaná data z konfigurátoru, parametry tvého nového sedla i osobní vzkaz, což je drobná věc, která potěší, protože i z toho je vidět, že to ve Varnsdorfu dělají srdcem.
Jakmile sedlo uvolním z balení, překvapí mě jeho lehkost. Joyseat 2.0 váží pouhých 187 gramů. Už při promačkání prstem je krásně patrné, jak je sedlo v různých místech různě tuhé. V přední části je naopak krásně měkké, aby tolik netlačilo na citlivé tkáně.
Sedlo má při jízdě zásadní vliv nejen na komfort, kdy zkrátka nesmí tlačit a nesmí z něho nic bolet, ale také na výkon a celkovou efektivitu šlapání.
V případě Joyseat 2.0 mám obrovskou radost z toho, jak je tlak rozložen do celého sedla. Nemám pocit, že by na některou část hýždí tlačilo víc než jinde. Díky tomu pak pocitově vnímám daleko jistější a pevnější spojení s kolem. Nejvíc to doceňují v italském Livignu, kde cítím ve sjezdech a serpentinách výrazně větší jistotu.
V ostrých tempových úsecích je pak zadek velmi dobře usazený, takže je šlapání daleko efektivnější a neplýtvám energií na žádný zbytečný pohyb.
Kdy ale doceňuji kvality sedla nejvíc, to jsou dlouhé švihy a tréninky. Po třech hodinách už je zadek přece jen daleko náchylnější na bolesti a odřeniny. A když porovnám své předchozí sériové sedlo s Joyseat 2.0, tak je to obrovský rozdíl. Nejenže prakticky zmizely odřeniny, které mě trápily celý minulý rok v takovém rozsahu, že jsem někdy nebyl schopen absolvovat celý trénink, ale už ani nemám potřebu chodit tak často ze sedla. Nepříjemných pocitů je daleko méně, zatímco radost z jízdy je výrazně intenzivnější.
Nebylo to ovšem úplně zadarmo. S ohledem na nové sedlo jsem musel trochu vyladit posed, aby se bolest jen nepřenesla ze zadku například do brnění rukou. Ale podařilo se. A stálo to za to.
A teď ta nejdůležitější otázka: Joyseat 2.0 stojí 11 900 Kč. Vyplatí se to? Ani trochu o tom nepochybuju. Kvůli triatlonovému tréninku trávím na kole opravdu hodně času. V minulých letech jsem přitom trpěl velkým diskomfortem, i když jsem vystřídal několik sedel. Uprostřed léta jsem měl dokonce hýždě v takovém stavu, že jsem musel přerušit přípravu a vynechat některé závody.
S Joyseat 2.0 ale tohle trápení zmizelo. Cyklistika je najednou zase mnohem větší radost, kdy ani na konci pětihodinového tréninku necítím výraznou bolest. Rozdíl je to obrovský. Takže investovat do sedla, které vrátí člověku radost z jeho oblíbeného sportu, se určitě vyplatí.
Přitom to nemusí platit jen o triatlonové přípravě. Nezáleží totiž na tom, zda rád jezdíš po horách nebo se na kole dopravuješ do práce. Pokud tě to baví, chceš se přitom cítit dobře. A to Posedla zajistí. Claim „No pressure, just joy“ není prázdnou marketingovou frází, ale dokonale vystihuje přínos tohohle geniálního českého výrobku.
Chceš se dozvědět ještě víc? Jdi na www.posedla.com.